. . . G N I D A O L

.

پرشیا پروژه

پرشیا پروژه

بهترین سایت طراحی پروژه

اشتراک گذاری

مروری بر روند تاریخ تونل سازی ,انواع آن و پوشش تونل

پیشرفت های قابل توجه سه هزار سال گذشته را در ترقی و پیشرفت امروزه تونل سازی نمی توان نادیده گرفت تونل هایی با قدمت صد ها و هزاران سال که هنوز پا برجا مانده اند نشانگر مهارت قابل ملاحظه در احداث تونل هستند که در آن زمان وجود داشته است.برخی از صاحبنظران اظهار داشته اند که شواهد قدیمی دال بر وجود کارهای احداث تونل در تمدن هایی قدیمی منعکس کننده رشد فرهنگ تمدن ها و به ویژه رشد تکنیکی و توان اقتصادی آن جوامع است.


تونل سازی , تونل


کلیه کاریرد های تونل به وسیله تمدن های اولیه شناسایی شده بود و این کاربرد ها دامنه گسترده ای از طاق زدن بر روی قبرها تا تونل هایی به منظور انتقال آب و راه ها یا گذرگاه هایی جهت رفت و آمد را شامل میشد.کاربرد نظامی تونل ها به ویژه از جهت بالا بردن توان گریز یا راه هایی جهت یورش به قرارگاه ها و قلعه های دشمن یکی از جنبه های مهم کاربرد تونل ها در تمدن های اولیه میباشد.
افزایش مهارت ها و ترقی تونل سازی ناشی از به کارگیری این سازه ها در عملیات معدنکاری بزرگ و پروژه های مهندسی عمران می باشد.تونل هایی با صدها متر طول به صورتی موفق در هزار سال قبل از میلاد احداث گردیده اند.

تونل سازی همزمان با انقلاب صنعتی به ویژه به منظور حمل و نقل تحرک قابل ملاحظه ای یافت.تونل سازی با کمک به کانال سازی موجب توسعه صنعت به ویژه در قرن 18 و 19 میلادی در انگلستان سهم بسزایی داشته است.بررسی تاریخچه پیشرفت های تونل سازی مبین این هستند که پیشرفت های اصلی در امر تونل سازی از این قرن شروع شروع شده اند,هر چند عمل حفر-اصولا با استفاده از چکش و قلم یا در برخی موارد از طریق درزه دار کردن و خرد نمودن سنگ تحت فرایند انقباض سریع ناشی از پاشیدن آب سرد بر روی سنگ های داغ شده توسط آتش صورت می گرفت.


انجام انواع پروژه های دانشجویی در پرشیا پروژه

روش تونل سازی در گذشته


یکی از مهمترین نکات در عملیات تونل سازی حفظ پایداری فضای حفر شده می باشد لذا با پیشرفت روش های قابل استفاده در حفظ این پایداری توسعه شگرفی در ساخت تونل ها نیز اتفاق افتاد.در روش تونل سازی مرسوم در گذشته بنایی با مواد سنگی و آجر (سنگ چینی و آجر چینی) به عنوان مناسب ترین پوشش در سنگ های ناپایدار در نظر گرفته می شد.استفاده از بتن رد شده بود زیرا تصور میشد در روند اجرا و قبل از سفت شدن بتن امکان تغییر شکل و خرابی و ایجاد خسارات جبران ناپذیر وجود دارد.فضای بین پوشش بنایی و سطح سنگ با بسته هایی از خرده سنگ (کیسه شن) بر میگشت.تخته و الوار به کار رفته که در معرض پوسیدگی نیز قرار گرفته بود عموما قابل خارج کردن نبود مخصوصا در قسمت سقف که با خطر ریزش همراه بود.

فقط برای حفر یک مقطع کامل به طول 9 متر از یک تونل راه آهن دو خطه با استفاده از روش تونل زنی قدیمی اتریشی 4 هفته زمان لازم بود و یک ماه دیگر برای تکمیل و نگهداری آن مقطع مورد نیاز بود.
در شرایط سخت تر مقدار چوب مورد استفاده آنقدر زیاد میگشت که یک سوم و گاهی اوقات حتی بیشتر از فضای حفاری شده توسط چوب پر شده بود.

در اوایل قرن بیستم تزریق به عنوان روشی موثر برای تحکیم سنگ اطاف تونل معرفی شد.در مرحله بعد معرفی فولاد جهت نگهداری بود که به دلیل خواص فیزیکی بهتر بهبود چشمگیری در پوشش حاصل گردید.یکی از مهمترین مزایای استفاده از فولاد این است که اجازه میدهد تونل به صورت کامل و با مقطعی بسیار بزرگ حفاری گردد.گام بعدی معرفی فولاد به جای الوار چوبی جهت نگهداری می باشد.به دلیل خواص فیزیکی بهتر فولاد بهبود چشمگیری در نگهداری موقت حاصل گردید.

در نهایت در طول چند دهه گذشته سنگ دوزی و شاتکریت در عمل تونل زنی معرفی شدند.با قضاوت از روی نتایجی که تا به حال به دست آمده به ویژه تونل سازی در زمین های نرم میتوان نگهداری و حفاظت از سطح حفاری را به عنوان مهمترین رویداد در نظر گرفت.مفید بودن این روش ها به توجه به علم مکانیک سنگ و مقایسه پوشش تونل ها با روش های جدید و قدیم می تواند به بهترین نحو نشان داده شود.

در حالیکه تمام روش های قدیمی نگهداری موجب سست شدن و شکستن بخش های مختلف ساختمان نگهداری می شوند,یک لایه نازک شتکریت به همراه یک سیستم مناسبی از سنگ دوز ها که بلافاصله بعد از عملیات آتش باری انجام میشود می تواند کاملا از سست شدن جلوگیری نماید و تا حدی سبب کاهش وارفتگی شود و سبب تبدیل توده سنگ به یک قوس خود پایدار شود.استفاده از یک لایه شاتکریت با ضخامت 15 سانتی متر در تونلی به قطر 10 متر می تواند باری معادل 45ton/m2 برابر با 23 متر سربار سنگ را تحمل نماید.در این شرایط اگر یک ساختار فولادی با تیر آهن شماره 20 و با فاصله مرکز به مرکز 1 متر استفاده گردد فقط 65 درصد از بار وارد بر شاتکریت را تحمل نماید و نگهداری با چوب روش اتریشی قادر است فقط سهم بسیار کمی از این بار را تحمل نماید.

فواید تونل سازی وانواع تونل ها

برای فضا های زیر زمینی استفاده های گوناگونی وجود دارد.طبقه بندی فضاهای زیرزمینی بر اساس پارامتر های مختلفی صورت میگیرد که مهمترین آنها شامل موقعیت,شکل ,هندسه و ..استفاده میشود.چنین طبقه بندی برای طراحان در فهم گروه یا کلاس از فضای زیرزمینی که توسط آنها طراحی میشود مفید است.


تونل سازی , تونل

انواع فضاهای زیرزمینی

طیف کاریرد های فضاهای زیرزمینی بطور بالقوه بسیار گسترده است حتی در زمانی که به کاربرد های آنها در سنگ محدود شده است.امکانات زیرزمینی ممکن است شامل استفاده های متنوع به عنوان استفاده از فضای منافذ موجود در سنگ برای ذخیره سازی استفاده از غارهای طبیعی برای گردشگری استفاده مجدد معادن برای اهداف صنعتی برای صنایع همگانی مانند آب وبرق و ایجاد مغارهای سنگی بزرگ برای ذخیره سازی نفت یا امکانات همگانی اجتماعی.

این طبقه بندی برای متمایز کردن انواع امکانات زیرزمینی با توجه به عوامل موثر بر انتخاب نوع امکانات زیرزمینی (به عنوان مثال جنبه های اجتماعی و جغرافیایی و همچنین جنبه های طراحی و ساخت وساز) ایجاد شده است.برخی از عناصر این طبقه بندی برای ارائه یک چارچوب جهت بحث در مورد استفاده های مختلف مزایا و معایب مرتبط با هر نوع استفاده در اینجا ارائه شده است.تنوع و همپوشانی پارامترهای این طبقه بندی ها مانع از یک طرح جامع طبقه بندی میشود.

مطالب مربوط به تقسیم بندی فضاهای زیرزمینی ارائه شده در فوق مطالبی عمومی و کلیاتی پیرامون هر نوع فضای زیرزمینی می باشد لذا در ذیل به توضیحاتی پیرامون سازه تونل و برخی از تقسیم بندی های موجود از انواع تونل ها پرداخته می شود.

انجام انواع پروژه رویت در پرشیا پروژه

مرور آماری

بطور کلی تونل ها سازه هایی زیرزمینی هستد که به منظور دستیابی به حمل ونقل راحت و بی دردسر در شرایطی که مشکلات طبیعی یا خطرات خاصی در مسیر وجود دارد احداث می شوند.غلبه بر موانع طبیعی نظیر رشته کوه ها , رودخانه ها از طریق تونل ها امکان یک حمل و نقل بی دردسر و ایمن را در کلیه مواقع بدون توجه به شرایط آب وهوایی فراهم می آورد.تونل ها گذشته از اینکه به صورت شبکه های جدید حمل ونقل امکان برقرای یک جریان پیوسته در انتقال مسافر وکالا را فراهم می آورند به صورت یک نیاز یا ضرورت مهم اجتماعی برای توسعه شهر نشینی نیز در آمده اند.

بنابراین وظیفه تونل سازی برقراری و تضمین آسودگی و راحتی حمل ونقل مستقیم , همراه با ایمنی , کارائی و پیوستگی عملیات می باشد.

ضرورت تونل ها و استفاده های آن ها را نمی توان دستم کم گرفت.تونل های راه های ارتباطی را بهبود می بخشند و مسیر های اصلی و شاهراه ها را کوتاه تر می سازند.با انتقال ترافیک به زیرزمین باعث بهبود کیفیت زندگی در سطح زمین شده و تاثیرات اقتصادی بزرگی به همراه داشته باشد.استفاده از فضاهای زیرزمینی اغلب برای ذخیره سازی ,نیروگاه های برق-آبی ,پدافند غیر عامل و دیگر فعالیت ها است که بید اغلب در فضای محدود بهره برداری ایمن همراه با حفاظت از محیط زیست و صرفه جویی در انرژی انجام پذیرد.

البته ساخت تونل ها ذاتا همراه با ریسک و پر هزینه بوده و هنوز نیازمند مهارت های فنی سطح بالایی می باشد.

تماس با ما

پرشیا پروژه فعالیت خود را در سال 98 آغاز کرد و با جمع کردن تیمی متخصص در زمینه و رشته های مختلف آماده خدمت رسانی به شما همکاران گرامی میباشد

خبر نامه سایت

با عضویت در خبرنامه پرشیا پروژه از آخرین مطالب و محصولات با خبر شوید

.
کلیه حقوق برای سایت پرشیا پروژه محفوظ است.