. . . G N I D A O L

.

پرشیا پروژه

پرشیا پروژه

بهترین سایت طراحی پروژه

اشتراک گذاری

سازه های فولادی

سازه فولادی نوعی سازه است که مصالح اصلی آن که برای تحمل نیرو های ثقلی و جانبی(همانند نیروی طبیعی باد و زلزله) و انتقال آنها به کار میرود از جنس فولاد است.


سازه های فولادی

معرفی سازه های فولادی

از سال 1850 میلادی تمرکز اساسی روی مصالح فولادی به عنوان عضوی مفید برای ساخت وساز نهفته شد که تا به امروز این مصالح سخت,رفتار سازه ای بسیار آیدهآل و مطمِن از خود به نمایش گذاشته است .
از جمله سازه های فولادی بسیار مشهور میتوان به برج ایفل در شهر پاریس اشاره کرد(شروع ساخت:1887 پایان ساخت:1889) که نمادی از یک سازه فولادی در کل دنیا شمرده میشود.

اتصالات سازه های فولادی

اتصالات به کار رفته در این نوع سازه ها(منظور از اتصالات اتصال تیر هابه هم اتصال تیرها به ستون هاو ..است)از نوع جوشی پرچیو یا پیچ میباشد. وبسته به نوع اتصالات قطعات طرح شده و کنترل های مربوطه روی آن ها بر اساس الزامات آیین نانه ای هر کشور انجام میشود.

انواع سازه های فولادی

سازه های فولادی به 3 دسته تقسیم میشوند:

سازه فولادی در مهندسی عمران

منظور از سازه فولادی در مهندسی عمران معمولا سازه های قاب بندی شده است نقش قاب در ساختمان ها انتقال بارهای ثقلی(بار مرده و بار زنده)وبارهای جانبی(بار زلزله یا بار باد)از سازه به پی میباشد.وپایداری کل سازه را حفظ میکند.

برای ساخت سازه های ساختمانی بیشتر از نیمرخ های نورد شده استفاده میشود. اگر ابعاد طراحی شده مقادیر دیگری باشد میتوان با استفاده از ورق های موجود در بازار نیمرخ مربوطه را تهیه کرد.


سازه های فولادی

مصالح مورد استفاده در سازه فولادی

همان طور که گفته شد برای سازه های فولادی از مصالح فولاد که دومین عنصر طبیعی در کره زمین است استفاده میشود که مصرف آن روز به روز در حال افزایش است.اما در صنعت ساختمان سازی معمولا از نیمرخ های با اشکال مشخص که مورد نظر مهندسان است استفاده خواهد شد.
از این رو کارخانه های تولید نیمرخ های نورد شده سعی خواهند کرد که طیف وسیعی از اشکال مختلف را به صورت نورد شده و با کیفیت بالا در اختیار مهندسان قرار دهند. تا نیاز های انها برطرف شود تا توجه ها تنها معطوف به انتخاب یکی آز آنها به عنوان مناسب ترین و بهینه ترین مقطع در المان های سازه ای باشد.

علاوه بر نیم رخ های نورد شده ورق های فولادی نیز تولید شده تا در صورت نیاز به یک مقطع قوی,مهندس طراح بتواند با متصل کردن چند ورق یک مقطع با مشخصات هندسی مناسب تر تولید کند.در ایران مقاطع فولادی تولید شده در کارخانه ها عموما مطابق با استاندارد DIN آلمان خواهد بود.

مشخصات مکانیکی فولاد ها

فولاد یکی از مهمترین مصالح ساختمانی به شمار میرود فولاد از احیا شدن سنگ آهن به همرا کک واکسیژن در کوره های بلند با درجه حرارت زیاد به دست میآید.آهن خام که با ایران ترتیب به دست میآید بین 3% تا 4% کربن دارد.
مهمترین شاخصه مکانیکی فولاد نمدار تنش-کرنش آن است که از روی آن تنش تسلیم یا تنش جاری شدن به دست میآید.فولاد به عنوان ماده ای با مشخصلت خاص و منحصر به فرد مدت هاست در ساخت ساختمان های متعارف کاربرد دارد.

قابلیت اجرای دقیق رفتار سازه ای معین نسبت مقاومت به وزن مناسب در کنار اجرای سریع سازه های فولادی همراه با جزییات و ظرافت های معماری فولاد را به عنوان مصالحی منحصر به فرد وارزان در پروژه های ساختمانی مطرح کرده است.
به نحوی که اگر ضعف های محدود این ماده نظیر مقاومت کم در برابر خوردگی و عدم مقاومت در آتش سوزی های شدید به درستی مورد توجه و کنترل قرار گیرد امکانات وسیعی در اختیار طراح قرار میدهد.که در هیچ ماده دیگری قابل دستیابی نسیت.

همچین برای انجام پروژه های خود در زمینه ساختمان فولادی و بتنی صفحه پروژه عمران را ببینید

مزایای فولاد

فولاد

سیستم های سازه ای در سازه های فولادی

سازه های فولادی بر خلاف ساختمان های بتنی تنوع بیشتری در انتخاب نوع سیستم های باربر ثقلی و جانبی دارند.این خاصیت هم در سیستم های باربر ثقلی وهم در سیستم های باربر جانبی صادق است.

سیستم باربر ثقلی در سازه فولادی

سیستم های ثقلی وظیفه حمل بارهای عمدی ناشی از وزن را خواهند داشت .سیستم های باربر ثقلی در سازه های فولادی بدین گونه است:

  1. سقف های تیرچه بلوک با تیرچه های بتنی
  2. سقف های کامپوزیت با عرشه فولادی
  3. سقف های کرومیت
  4. سقف های طاق ضربی
  5. سقف های کامپوزیت

موارد 1 تا 4 مقبولیت بیشتری دارند.سقف های طاق ضربی امروزه تقریبا به دلیل صلبیت کمی که دارند منسوخ شدهاند.

انتخاب هر یک از این سیستم ها کاملا به شرایط پروژه وابسته استدر کاربری های با بارهای ثقلی زیاد همچون پارکینگ ها فروشگاه ها و محا های پر ازدحام انتخاب سیستم های با صلبیت بیشتر از منظر مقاومت تغییر شکل و ارتعاش در ارجحیت است از جمله آن ها میتوان به سقف های کامپوزیت و عرشه فولادی اشاره کرد.

در ساختمان های متعارف نیز استفاده از سقف های تیرچه کرومیت در اولویت قرار دارد.

سیستم باربر جانبی

سیستم بار بر جانبی به سیستم های قاءمی گفته میشود که نیرو های جانبی ناشی از زلزله و باد را به روش های مناسب دریافت وبه زمین منتقل میکنند.

انتخاب سیستم بار جانبی در سازه های فولادی تنوع بیشتری نسبت به سازه های بتنی دارد.بدین معنی که سیستم های بیشتری برای استفاده در تحمل بار های جانبی در استاندارد2800 و مبحث دهم مقررات ملی ساختمان معرفی شده است که این امر میتواند تنوع زیادی در پیش رو طراح قرار دهد.

سازه های فولادی 3 دسته سیستم های باربر جانبی دارند:

  • سیتم قاب خمشی فولادی(تیر و ستون)
  • سیستم قاب ساختمانی ساده(مهاربند)
  • سیستم دوگانه

سیستم قاب خمشی فولادی

قاب خمشی یا قاب های پیوسته به سیستم های اطلاق میشود که در آن اتصالات یا اکثر اتصالات آن قاب گیردار(صلب)دارد.به طوری که در تغیرر شکل های قاب(تغییر اولیه بین تیرو ستون)بدون تغییر باقی بماند.

سیستم قاب خمشی فولادی خود به 3 دسته تقسیم میشود:

  1. قاب خمشی فولادی با حد شکل پذیری ویژه که شکل پذیری زیادی در هنگام اعمال نیرو های زلزله نسبتا شدید از خود به نمایش میگذارند.
  2. قاب خمشی فولادی با حد شکل پذیری متوسط که شکل پذیری متوسطی در هنگام زلزله از خود نشان میدهد
  3. قاب خمشی فولادی با حد شکل پذیری معمولی که شکل پذیری کم وکحدودی از خود به نمایش میگذارد.

فولاد سازه فولادی

سیستم قاب ساختمانی ساده

سیستم قاب ساختمانی ساده یا به عبارتی قاب های مهاربندی شده به قاب هایی اطلاق میشود که در آن کلیه اتصالات تیر به ستون از نوع مفصلی انتخاب میشود.والمان های باربر آنها عمدنا با عملکرد محوری در هنگام وقوع تحرکات جانبی مشارکت خواهند داشت.

در واقع دز این قاب ها فرض میشود اتصالات تیر به ستون بدون صلبیت است و اتصال تیر ها و شاهتیر ها به ستون فقط برای انتقال برش ناشی از بار قایم طراحی شده است و میتوان تحت اثر آن ازادانه دوران کند.


انجام پروژه های دانشجویی در پرشیا پروژه

انواع قاب ساختمانی ساده

سیتم دوگانه

سیستم مهاربندی شده دوگانه به سیستمی گفته میشود که در آنها همزمان در هر راستا از سیستم قاب خمشی فولادی و سیستم قاب ساختمانی ساده استفاده شده باشدمثلا (قاب خمشی ویژه+مهاربند همگرا) بدین ترتیب سختی جانبی اینگونه سیستم ها جمع سختی جانبی سیستم قاب خمشی به اضافه سیستم مهاربندی شده خواهد بود.

این گونه سیستم ها برای سازه هایی که مشکل کنترل جابه جایی طبقات دارند بسیار مفید خواهند بود.در این گونه سیستم ها مطابق استاندارد 2800 قاب خمشی باید به تنهایی حداقل 25% سختس و قاب مهاربندی شده به تنهایی باید حداقل 50% سختی جانبی را مهیا کند.

در غیر این صورت نمیتوان سیستم را سیتم دوگانه محسوب کرد.

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

پرشیا پروژه فعالیت خود را در سال 98 آغاز کرد و با جمع کردن تیمی متخصص در زمینه و رشته های مختلف آماده خدمت رسانی به شما همکاران گرامی میباشد

خبر نامه سایت

با عضویت در خبرنامه پرشیا پروژه از آخرین مطالب و محصولات با خبر شوید

.
کلیه حقوق برای سایت پرشیا پروژه محفوظ است.